Ticker

6/recent/ticker-posts

728x90

-->

Η ΠΟΕΣ ρίχνει φως στις μεθοδεύσεις και την αδιαφάνεια για τα περιουσιακά στοιχεία των ΕΔ.



Η Ατζέντα 2030 υποτίθεται ότι εμπεριέχει ένα μεγάλο μέρος μεταρρυθμίσεων, όπως απουσιάζουν βασικοί παράγοντες: περιεχόμενο, προσωπικό και όπως αποδεικνύεται και και από το σημερινό έγγραφο της ΠΟΕΣ, και η διαφάνεια. Εταιρίες επί εταιριών και φορείς επί φορέων που όλοι δείχνουν να σχετίζονται μεταξύ τους θα έρθουν προσεχώς στο προσκήνιο προκειμένου να φέρουν εις πέρας ένα σχεδιασμό υφαρπαγής της περιουσίας των ΕΔ που δεν είναι καν νέο! Η βιασύνη δείχνει να είναι τόσο μεγάλη, που η "διαρροή" του σχετικού νομοσχεδίου στα τέλη του έτους, όχι μόνο παρουσιάστηκε από μεγάλο (φιλοκυβερνητικό) ΜΜΕ ως ψηφισθείς νόμος, αλλά παρουσιάζει και χρονοδιάγραμμα "αξιοποίησης" με συγκεκριμένα ακίνητα σε συγκεκριμένα χρονικά σημεία. Το ίδιο νομοσχέδιο στάλθηκε για σχολιασμό εντός 48 ωρών ακόμα και σε αναρμόδιους προς τούτο φορείς και οι άμεσα θιγόμενοι εξέφρασαν σθεναρά τις αντιθέσεις τους. Η ΠΟΕΣ διερωτάται βέβαια αν αυτές ήταν ικανές να σταματήσουν τις εξελίξεις και η απάντηση δεν δείχνει να είναι θετική. Πραγματικά, όσα αναφέρει το έγγραφο είναι σοκαριστικά.

Η ΠΟΕΣ καταλήγει στο συμπέρασμα ότι πλέον είναι ξεκάθαρο πως οι ΕΔ σκυλεύονται στο σύνολό τους, προκειμένου να επωφεληθούν τρίτοι, ο καθένας για διαφορετικούς λόγους, ενώ η ζημιά που θα υποστούν αποκρύπτεται επιμελώς με το πρόσχημα υποτιθέμενων ανταλλαγμάτων που ουδεμία σχέση με την πραγματικότητα έχουν (πχ οικιστικό πρόγραμμα). Προκειμένου να περιοριστούν οι αντιδράσεις, όλα παρουσιάζονται ως υποτιθέμενο νοικοκύρεμα, μέριμνα, ενίσχυση, μόνο που όταν η πραγματικότητα θα έχει γίνει αντιληπτή, ουδέν λάθος θα αναγνωρίζεται μετά την απομάκρυνση από το Ταμείο. Σε όλα αυτά που έρχονται, η ΠΟΕΣ τονίζει ότι αναμένει να είναι ο μόνος φορέας που θα υψώσει το ανάστημά της για μια ακόμα φορά.

Το έγγραφο της ΠΟΕΣ:

ΘΕΜΑ: Περιουσία των ΜΤ των ΕΔ

ΣΧΕΤ. : α. Υπ’ αριθμ. πρωτ. 393/2024 έγγραφό μας

β. Υπ’ αριθμ. πρωτ. 738/2024 έγγραφό μας

γ. Υπ’ αριθμ. πρωτ. 756/2024 έγγραφό μας

δ. Υπ’ αριθμ. πρωτ. 1083/2024 έγγραφό μας

ε. Σχέδιο νόμου με τίτλο «Στεγαστικό πρόγραμμα και αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων»

στ. Υπ’ αριθμ. πρωτ. 103/2025 έγγραφό μας

Κύριε Υπουργέ

Στις αρχές του έτους η Ομοσπονδία μας σχολίασε ενδελεχώς τη «διαρροή» σχεδίου νόμου διά του οποίου θα επιχειρηθεί η υφαρπαγή του συνόλου της περιουσίας των Ταμείων των ΕΔ, το οποίο επιβεβαίωσε πλήρως τους σχολιασμούς μας κατά τους προηγούμενους μήνες. Πλέον θεωρούμε ότι έχει γίνει απολύτως κατανοητό ότι οι «διαρροές» αποσκοπούν στη συγκέντρωση παρατηρήσεων για «νομοτεχνικές βελτιώσεις» ώστε να εξυπηρετηθεί ο όλος σχεδιασμός.

Η συγκεκριμένη «μεταρρύθμιση» θα έρθει, ακριβώς ως ήταν αναμενόμενο, με την αθώα προβιά της δήθεν «αξιοποίησης της περιουσίας των ΕΔ» για την ενίσχυση του υποτιθέμενου στεγαστικού προγράμματος (750 διαμερισμάτων ανά την επικράτεια, το οποίο όπως έχουμε αποδείξει μεταβάλλεται ανάλογα με τη συγκυρία), για το οποίο υφίσταται ήδη χρηματοδότηση ύψους 100 εκ. ευρώ.

Βεβαίως, το στεγαστικό πρόβλημα, ακριβώς επειδή απασχολεί άπαντες τους στρατιωτικούς και όχι μόνο, είναι μια εύκολη δικαιολογία για να αιτιολογηθεί η «ανάγκη» της επιδιωκόμενης υφαρπαγής της περιουσίας των Ταμείων. Σήμερα, θα επανέλθουμε στο θέμα φέρνοντας στο φως νέες αποκαλύψεις που, για μια ακόμα φορά επιβεβαιώνουν πλήρως όσα έχουμε προβλέψει, δίνοντας ωστόσο εντελώς νέα διάσταση στην όλη μεθόδευση.

Κατ’ αρχάς, να επισημάνουμε ότι το κυριότερο σημείο της… διαρροής του συγκεκριμένου νομοσχεδίου είναι αναμφίβολα η κατάργηση των ιδρυτικών νόμων των ΤΕΘΑ, ΤΕΣ και ΤΑΑ (άρα και η κατάργηση των Ταμείων), ώστε τα περιουσιακά στοιχεία τους να μεταβιβαστούν «αυτοδικαίως» με τριγωνικό τρόπο, σε μια αμιγώς ιδιωτική εταιρία, διά ενός νέου, ενδιάμεσου ΝΠΔΔ που θα διοικείται υπό πλήρη αδιαφάνεια από μια τριμελή επιτροπή, που και μόνο λόγω των προσώπων μπορεί να χαρακτηριστεί «ειδικού σκοπού».

Και μόνο η περιγραφή της ανωτέρω κατάστασης θα ήταν αρκετή για να μπορεί να γίνει λόγος, πιθανώς, για τη μεγαλύτερη μεθόδευση στην ιστορία των ΕΔ, διά της οποίας ενέργειας επιχειρείται να νομιμοποιηθεί η βούληση του νομοθέτη, για μια ακόμα φορά άνευ περαιτέρω επεξηγήσεων. Ένα ερώτημα που οφείλει να τεθεί ήδη από το ξεκίνημα είναι αν ο νομοθέτης νομιμοποιείται ηθικά (τουλάχιστον), να υπερβαίνει τα όρια και σε τι βαθμό, δημιουργώντας νέα δεδομένα και τετελεσμένα, κινούμενος στα όρια της συνταγματικότητας (αν όχι εκτός), και μάλιστα προκειμένου να εξυπηρετήσει σκοπούς που δεν φαίνονται να έχουν την παραμικρή σχέση με τις ΕΔ, την οικονομική ευμάρεια των οποίων κυριολεκτικώς επιχειρεί να διαλύσει μόνο και μόνο επειδή του παρέχεται η δυνατότητα να το πράξει.

Κατ’ αρχάς είναι γνωστό ότι το νομοσχέδιο απεστάλη για σχολιασμό και μάλιστα με υποχρέωση απάντησης εντός 48 ωρών, μεταξύ άλλων, στα Μετοχικά Ταμεία και στις θεσμικές Ενώσεις Αποστράτων, γεγονός που μας προκάλεσε τεράστια έκπληξη, αφού αμφότερα τα μέρη είναι αναρμόδια για σχολιασμό, ίσως πλην ΜΤΣ που διαθέτει σημαντικά περιουσιακά στοιχεία. Οι μόνοι φορείς που έχουν δικαίωμα σχολιασμού είναι όσοι διαχειρίζονται τα περιουσιακά στοιχεία των ΕΔ δηλαδή Ταμείο Εθνικής Άμυνας (ΤΕΘΑ), Ταμείο Εθνικού Στόλου (ΤΕΣ) και Ταμεία Αεροπορικής Αμύνης (ΤΑΑ). Το ενδιαφέρον της περίπτωσης είναι ότι για τον ΣΞ απάντησε και ο ΕΚΟΕΜΣ, προφανώς επειδή επωφελείται των εσόδων του ΤΕΘΑ.

Είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε ότι όλα τα Ταμεία Διαχείρισης αντέδρασαν, έστω με διαφορετική ένταση, ανάλογα με το εύρος που τα θίγουν οι επικείμενες μεταβολές. Ως επίσης έχουμε αντιληφθεί ότι από το σύνολο των περιουσιακών στοιχείων έχουν επιλεγεί στόχοι «ειδικού ενδιαφέροντος» (κατά βάση του Ταμείου Εθνικού Στόλου και δευτερευόντως του ΜΤΣ). Εντούτοις, ιδίως η περίπτωση του ΤΕΣ είναι ιδιαίτερα πολύπλοκη για λόγους που για την ώρα σκοπίμως δεν θα εξηγήσουμε.

Αναφορικά με το έγγραφο με αριθμ.Φ.900/76/25/Σ.8/14-Ιαν-2025/ΤΕΣ, το οποίο επειδή υπερασπίστηκε τεκμηριωμένα τα δικαιώματα του Ταμείου και έχει περιέλθει εις γνώση μας ότι αποτέλεσε το λόγο της αποστρατείας της Διευθύντριάς του ΤΕΣ, η οποία κατά τα λοιπά ως το προηγούμενο βράδυ πριν τις κρίσεις προοριζόταν για Κλαδάρχης Ε΄ Κλάδου του ΓΕΝ, αλλά ξημέρωσε ως πολίτης.

Πριν προχωρήσουμε στα Ταμεία Διαχείρισης, οφείλουμε να φέρουμε στο φως όλες τις λεπτομέρειες που διατηρούνται σκοπίμως στο σκοτάδι σχετικά με το ΤΑΕΘΑ και, ιδίως, την ΕΤΑΔ, που αποτελεί και το μείζον «σκάνδαλο» στην όλη υπόθεση. Υπενθυμίζουμε ότι, σύμφωνα με το άρθρο 7 της «διαρροής» του σχεδίου νόμου: «1. Για την εκπλήρωση της αποστολής του σχετικά με τη διαχείριση της περιουσίας του το ΤΑΕΘΑ έχει τις εξής ιδίως αρμοδιότητες: […] η. Την ανταλλαγή ή παραχώρηση χρήσης ακινήτων αρμοδιότητάς του με ή χωρίς ανταλλάγματα προς το Δημόσιο, νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, ΟΤΑ, Δημόσιες Επιχειρήσεις και θυγατρικές επιχειρήσεις αυτών, νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου πάσης φύσεως και μορφής που εντάσσονται στον ευρύτερο Δημόσιο Τομέα όπως αυτός οριοθετείται με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις, την Ελληνική Εταιρία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ) και τις θυγατρικές αυτής, καθώς και νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου που νομίμως εκτελούν έργα ή παρέχουν υπηρεσίες στο κοινωνικό σύνολο χάριν του γενικού συμφέροντος. Με τον Κανονισμό Διαδικασιών Αξιοποίησης Ακινήτων Ενόπλων Δυνάμεων του άρθρου 26 του παρόντος καθορίζεται η διαδικασία ανταλλαγής ή παραχώρησης χρήσης ακινήτων ΤΑΕΘΑ στους φορείς του προηγούμενου εδαφίου είτε για σκοπούς εμπορικής αξιοποίησης με αντάλλαγμα, είτε για την εξυπηρέτηση κοινοφελών σκοπών χωρίς αντάλλαγμα.».

Υπενθυμίζουμε, επίσης, ότι «το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) που έχει ως αρχικό σκοπό την ανάπτυξη και αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων του Ελληνικού Δημοσίου, καθώς και περιουσιακών στοιχείων ΝΠΔΔ ή των δημοσίων επιχειρήσεων των οποίων το Μετοχικό Κεφάλαιο ανήκει εξ ολοκλήρου, άμεσα ή έμμεσα, στο Δημόσιο ή σε ΝΠΔΔ, έχει ως Μοναδικό μέτοχό του την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας ΑΕ (ΕΕΣΥΠ), ευρύτερα γνωστή ως Υπερταμείο».

Στην ιστοσελίδα της ΕΤΑΔ διαβάζουμε ότι «Η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) Α.Ε. αποτελεί τη μεγαλύτερη εταιρεία διαχείρισης και αξιοποίησης της ιδιωτικής ακίνητης περιουσίας του Ελληνικού Δημοσίου. Η ΕΤΑΔ είναι 100% θυγατρική της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ-Υπερταμείο) και λειτουργεί με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον υιοθετώντας κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας. Κύριος σκοπός της ΕΤΑΔ είναι η βέλτιστη αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων που βρίσκονται ή περιέρχονται στο χαρτοφυλάκιό της στοχεύοντας τόσο στη μεγιστοποίηση της αξίας της δημόσιας περιουσίας όσο και στην προστασία του φυσικού, περιβαλλοντικού και πολιτιστικού πλούτου της χώρας.»

Την 26/2/25 στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης δημοσιεύθηκε κοινό δελτίο τύπου του υπόψιν Υπουργείου και του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, με τίτλο «Στο Ταμείο Ανάκαμψης το Ενιαίο Μητρώο Ακινήτων» (https://mindigital.gr/archives/7252). Μεταξύ άλλων διαβάζουμε ότι «Το αντικείμενο του έργου αφορά στο σχεδιασμό, υλοποίηση, θέση και υποστήριξη της παραγωγικής λειτουργίας του Ενιαίου Μητρώου Ακινήτων και επιδιώκει τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος, το οποίο θα συγκεντρώνει, συστηματοποιεί και ενσωματώνει ψηφιακή πληροφορία που τηρείται από διαφορετικούς φορείς του Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα και αφορά συνολικά στα στοιχεία των ακινήτων της χώρας (κτίρια, οικόπεδα κ.λπ.) καθώς και στοιχεία της εκμετάλλευσής τους (π.χ. ενεργειακές και τηλεπικοινωνιακές υποδομές, ενοικιάσεις, φορολογικές υποχρεώσεις κ.λπ.).»

Εντούτοις, διαφεύγει της προσοχής ότι, όπως προκύπτει από την ιστοσελίδα του ΤΑΙΠΕΔ, το 2024 υπεγράφη μνημόνιο συνεργασίας ανάμεσα στο ΤΑΙΠΕΔ και την ΕΤΑΔ. Συγκεκριμένα: «Το ΤΑΙΠΕΔ και η ΕΤΑΔ, εταιρείες μέλη του Υπερταμείου, υπέγραψαν την Παρασκευή, 28 Ιουνίου 2024, Μνημόνιο Συνεργασίας με στόχο την επίσπευση των διαδικασιών ωρίμανσης και αξιοποίησης, μέσω της ανταλλαγής τεχνογνωσίας μεταξύ των δύο (2) εταιρειών, εμβληματικών ακινήτων της ΕΤΑΔ, με έμφαση σε αυτά που παρουσιάζουν ιδιαίτερη σημασία για την εθνική οικονομία, τον τουρισμό και τη βιομηχανία.». Όλως συμπτωματικώς, απλώς για τη σημειολογία και προκειμένου να γίνει κατανοητό τι θα επακολουθήσει και στις ΕΔ, θα παρατηρήσουμε ότι, προ καιρού, διαβάσαμε ότι τέθηκε προς αξιοποίηση το Μπούρτζι, στον Ναύπλιο.

Προσφάτως, σε άρθρο της ιστοσελίδας Financial Report με τίτλο «Είναι οικογενειακή επιχείρηση η ΕΤΑΔ;» (26/2/25), πληροφορούμαστε ότι η ΕΤΑΔ προέβη σε πώληση περιουσιακού στοιχείου υπό αδιαφανείς όρους. Συγκεκριμένα, δίχως διενέργεια διαγωνισμού, το (τελευταίο εναπομείναν) 25% της συμμετοχής του Δημοσίου στη Μαρίνα Ζέας στον Πειραιά (πρώην περιουσιακό στοιχείο του ΤΑΙΠΕΔ), πωλήθηκε σε ιδιωτική εταιρία που διά της «τεθλασμένης», ως αναφέρει το άρθρο, είναι συμφερόντων συγκεκριμένου επιχειρηματικού ομίλου έντονη επενδυτική δραστηριότητα. Θεωρούμε ότι αξίζει να επισημάνουμε, δίχως περαιτέρω σχολιασμό και απλώς για τη σημειολογία, ότι και το πρώην Αεροδρόμιο του Ελληνικού ήταν περιουσιακό στοιχείο του ΤΑΙΠΕΔ, όπως αντίστοιχα κατέχει και την «Αθηναϊκή Ριβιέρα», η οποία ξεκινάει από το λιμάνι του Πειραιά και φθάνει στο Σούνιο (https://hradf.com/athinaiki-riviera-astikos-peripatos/), και η οποία διέρχεται (εικάζουμε τυχαίως) και από τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων, η οποία, επίσης, είχε επιχειρηθεί να υφαρπαγεί προ ετών, αλλά το εμβληματικό σχέδιο ναυάγησε, ευτυχώς.

Αυτό που αποφεύγεται επιμελώς να βρεθεί στο επίκεντρο (ως νέος «παράγοντας») είναι η «Μονάδα Ωρίμανσης Έργων» [Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (Project Preparation Facility – PPF)], όπως είχε ονομαστεί ήδη από το 2021, στο πλαίσιο του σχετικού μνημονίου συνεργασίας, η οποία θα έχει τη δυνατότητα να «διαχειρίζεται» πολύ σημαντικά «φιλέτα» του Δημοσίου, όπως αθλητικές εγκαταστάσεις, νοσοκομεία κλπ, ενώ μεταξύ άλλων στα επικείμενα έργα αναφέρονται και οι ΕΥΔΑΠ/ΕΥΔΑΘ (που επίσης βρέθηκε, προφανώς όλως τυχαίως, επίσης στην επικαιρότητα εσχάτως).

Ιδιαίτερα «σκοτεινή» θεωρούμε την κάτωθι περιγραφή: «Η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας ενεργεί κατ’ εντολή, για λογαριασμό και στο όνομα του δικαιούχου του έργου και σε συνέχεια αιτήματός ή και έγκρισης αυτού, διασφαλίζοντας επιτάχυνση και αποφόρτιση του δικαιούχου, καθώς υποστηρίζει τις διοικητικές του δομές, με στενή παρακολούθηση, συντονισμό και εξασφάλιση της απόδοσης των συμβούλων.», διότι αμέσως πιο πριν διευκρινίζεται ότι «Επιπλέον, και ανεξαρτήτως των δράσεων του Ταμείου Ανάκαμψης, το PPF είναι σε θέση να συνδράμει κάθε φορέα του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα στην προετοιμασία και υλοποίηση έργων του (δημόσια έργα υποδομών, υπηρεσιών παραχωρήσεις, ΣΔΙΤ,) που μπορεί να χρηματοδοτούνται από εθνικά, ενωσιακά ή διεθνή χρηματοδοτικά προγράμματα (RRF, ΕΣΠΑ κλπ) εφόσον ενταχθούν στο Πρόγραμμα λειτουργώντας ως διαχειριστής των έργων και μοχλός επιτάχυνσης.». Εν ολίγοις, η Μονάδα Ωρίμανσης και μέσω αυτής το ΤΑΙΠΕΔ, δύνανται να λειτουργούν υπέρ ιδιωτικών συμφερόντων, κάτι που αποκαλύπτεται και από το προαναφερθέν άρθρο του Financial Report.

Τα παραπάνω ίσως να καθιστούν λίγο πολύπλοκη την όλη κατάσταση: το ΤΑΙΠΕΔ και η ΕΤΑΔ είναι εταιρίες μέλη του Υπερταμείου, δηλαδή της ΕΕΣΥΠ. Η ΕΕΣΥΠ, η οποία θα είναι η «εξουσιοδοτημένη» εταιρία για να διαχειρίζεται μέσω ΕΤΑΕΔ (έως και άνευ ανταλλάγματος) την περιουσία των ΕΔ υπό μια σειρά από διάτρητους όρους και προϋποθέσεις, είναι παράλληλα ο μόνος μέτοχος του ΤΑΙΠΕΔ. Εντωμεταξύ εντός του ΤΑΙΠΕΔ έχει συσταθεί ένας νέος φορέας που δείχνει να έχει αυξημένες «αρμοδιότητες, η Μονάδα Ωρίμανσης, ωσάν να μην αρκούσαν οι φορείς «αξιοποίησης», δομή που δείχνει να αποτελεί πρότυπο νομοθέτησης και για το ΥΠΕΘΑ.

Την ίδιαν στιγμή υφίστανται σοβαρές ενδείξεις ότι διάφορα ιδιωτικά συμφέροντα βολιδοσκοπούν πολύ σοβαρά «φιλέτα» από την περιουσία των ΕΔ, τα οποία είναι δύσκολο να «αξιοποιηθούν» υπό τις παρούσες συνθήκες. Προς επίρρωσιν τούτου, μόλις την 20/4/25 (δηλαδή ανήμερα του Πάσχα!) δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Καθημερινή» άρθρο με τίτλο «Προς αξιοποίηση ‘’φιλέτα’’ του στρατού», με υπότιτλο «Στην τελική ευθεία η υπογραφή συμβάσεων μίσθωσης για εμβληματικά κτίρια στην Αθήνα και ακίνητα σε Αίγινα και Μέθανα». Προς πλήρη επιβεβαίωση όσων ήδη έχουμε αποκαλύψει και στο πρόσφατο παρελθόν, το άρθρο αναφέρει ότι «Πάνω από 2.000 ακίνητα των Ενόπλων Δυνάμεων, που ανήκουν σε διάφορους φορείς, όπως τα Ταμεία Εθνικής Αμυνας (ΤΕΘΑ), Εθνικού Στόλου (ΤΕΣ) και Αεροπορικής Αμυνας (ΤΑΑ) ή η Υπηρεσία Αξιοποίησης Ακίνητης Περιουσίας Ενόπλων Δυνάμεων (ΥΠΑΑΠΕΔ), αναμένεται να βρεθούν στο επίκεντρο αξιοποίησης στο άμεσο μέλλον, στο πλαίσιο σχετικής πρωτοβουλίας από το υπ. Εθνικής Αμυνας.»

Μάλιστα, οι λεπτομέρειες που εξαρτώνται από το νομοσχέδιο που δεν έχει καν κατατεθεί σε διαβούλευση, πόσο μάλλον ψηφιστεί, φαίνεται ότι είναι ήδη γνωστές. Για παράδειγμα μεταξύ των πολλών ενδιαφέροντων αποκαλύπτεται ότι «για το τέταρτο τρίμηνο του 2025 προορίζεται η υπογραφή σύμβασης για τη μίσθωση έκτασης 330 στρεμμάτων στη θέση «Πέρδικα» στην Αίγινα, όπως επίσης και για ένα ακόμα ακίνητο ‘’φιλέτο’’ στο κέντρο της Αθήνας. Πρόκειται για κτίριο επί της οδού Κολοκοτρώνη 13, ιδιοκτησίας του Μετοχικού Ταμείου Στρατού.»! Προφανώς η δημόσια διαβούλευση και η διαδικασία ψήφισης μπροστά στην αναγκαιότητα υλοποίησης των «Οδικών Χαρτών» έχει υποβαθμιστεί σε τυπική διαδικασία, αφού μέσα σε λίγους μήνες ο νόμος θα πρέπει να έχει ψηφιστεί και να έχουν δημοσιευθεί οι εξουσιοδοτικές πράξεις. Αυτό που πέρασε στα ψιλά αλλά έχει τεράστιο ενδιαφέρον είναι όλο το άρθρο βασίζεται στο «γεγονός» ότι το εν λόγω νομοσχέδιο «παρουσιάστηκε στο τέλος του 2024 και ψηφίστηκε τους πρώτους μήνες του 2025», θέση που είναι αληθής μόνο κατά το πρώτο μισό, εκτός αν έχει συμβεί κάτι που αγνοούμε!

Στο ίδιο πνεύμα, όπως έχουμε ήδη τεκμηριώσει, μια νοσοκομειακή δομή μπορεί εύκολα να αλλάξει καθεστώς χρήσης εάν δεν υπάρχει προσωπικό να την στελεχώσει, ή εάν αναγκαστεί να εξυπηρετεί ιδιωτικά ασφαλισμένους για εξεύρεση ιδίων πόρων. Τα Μετοχικά Ταμεία θα εξωθηθούν σε κατάρρευση εφόσον υπάρξουν συγκεκριμένες παρεμβάσεις και μείωση του προσωπικού (που έχει εξαγγελθεί), ανοίγοντας έτσι το δρόμο στην «πολυπόθητη» επικουρική ασφάλιση αντί της μετοχικής σχέσης κ.ο.κ..

Προς αποφυγή παρερμηνειών ως προς το τι ισχύει και τι όχι, θα επισημάνουμε ότι με το πρόσφατο Σχέδιο Νόμου που κατατέθηκε στην αρμόδια Επιτροπή Μεγάλη Δευτέρα, 15/4/25 με τίτλο «Ρύθμιση υγειονομικών θεμάτων των Ενόπλων Δυνάμεων και λοιπές διατάξεις», το άρθρο 75 εγκαινιάζει το άνοιγμα του δρόμου για την ενοποίηση των Ταμείων με τη μείωση της θητείας των Προέδρων και των μελών των ΔΣ κατά ένα έτος, η οποία κατά σύμπτωση θα λήξει σε λίγους μήνες. Είμαστε βέβαιοι ότι η πρόσφατη «τεχνογνωσία» που αποκτήθηκε στην «πλάτη» του ΝΙΜΤΣ, θα καταλήξει στην «αξιοποίηση» της «εμπειρίας» τρίτων, δηλαδή προθύμων πολιτικών λειτουργών με έμφαση στο management, εις βάρος του Οργανισμού, πόσο μάλλον υπό το πρίσμα της «ανάγκης» για άμεση αύξηση των ευρωπαϊκών αμυντικών δαπανών, κατ΄ αρχάς μέσω των αποθεματικών των ασφαλιστικών φορέων. Μην λησμονούμε ότι η σχετική αναλογιστική μελέτη που έχετε παραγγείλει, λογικά, σας έχει ήδη παραδοθεί προ πολλού.

Τι προκύπτει από τα παραπάνω, καθώς και από πλήθος εγγράφων που έχουμε δημοσιεύσει ως προς τα δημοσιονομικά;Το ΥΠΕΘΑ οφείλει να μειώσει στο μέγιστο δυνατό το λειτουργικό του κόστος, στο πλαίσιο της υπογραφής του επικαιροποιημένου Συμφώνου Σταθερότητας που υπέγραψε η χώρας μας πριν από ακριβώς ένα έτος για τις υποχρεώσεις της έναντι των δανειστών (1). Ταυτόχρονα, οφείλει να βρει πόρους για τις ευρωπαϊκές αμυντικές δαπάνες (2), ενώ παράλληλα οφείλει να καλύπτει το λειτουργικό του κόστος εκ των έσω, γι’αυτό και επιχειρεί να ελέγξει όλους τους μηχανισμούς κερδοφορίας των ΕΔ.
Οι ΕΔ παρουσιάζονται τεχνηέντως και παραπλανητικά ότι έχουν «αναξιοποίητη κινητή και ακίνητη περιουσία», όχι για προς όφελος των ΕΔ βεβαίως, αλλά προς όφελος των εσωτερικών σχεδιασμών του ΥΠΕΘΑ και της κενής περιεχομένου «Ατζέντας 2030». Η περιουσία των ΕΔ δεν είναι αναξιοποίητη.
Προκειμένου να περατωθεί ο σχεδιασμός για την υφαρπαγή του συνόλου της περιουσίας των ΕΔ, υπάρχουν πλήθος από εμπόδια τα οποία οφείλουν να ξεπεραστούν το συντομότερο δυνατόν. Ήδη επιχειρείται να θεσπιστεί το πρώτο επίσημο μέτρο της παρέμβασης στα ΔΣ των ΜΤ, ενώ είναι έτοιμο ήδη το σχετικό νομοσχέδιο που απλώς περιμένει την ώρα του να εμφανιστεί.
Ενδιαφερόμενοι, πλην του ΥΠΕΘΑ, είναι πολλοί. Κατ’ αρχάς το ΥΠΕΘΟΟ (3), ο εκάστοτε Υπουργός του οποίου θα καθίσταται αυτοδικαίως μέλος της τριμελούς Διοίκησης του ΤΑΕΘΑ, γεγονός που υποδηλώνει «αξιοποίηση» ευρύτερου ενδιαφέροντος, δηλαδή προς το ΤΑΙΠΕΔ (4), ως έχουμε σχολιάσει.
Ταυτόχρονα, και προφανώς στο πλαίσιο της «ορθολογικής διαχείρισης» θα υπάρξει σύμπραξη με ιδιώτες (5) η οποία θα χαρακτηριστεί ως «επενδύσεις», αλλά θα συνεπάγεται απώλεια περιουσίας και δικαιωμάτων. Αυτό ήδη επιβεβαιώνεται από μεγάλο μέρος της σχετικής αρθρογραφίας, αλλά και από το νομοσχέδιο για τα νοσοκομεία που βρίσκεται σε επεξεργασία.
Σε αυτό το σημείο υπεισέρχεται και ο τέταρτος ενδιαφερόμενος που δεν είναι άλλος από την Ελληνική Αστυνομία (6), η οποία μόνο λίγο πριν την κατάρρευση «θα λάβει» (προς ώρας, γενικώς) ενώ έχει ιδιαίτερα σοβαρές οφειλές και υποχρεώσεις και αυτό ώστε να αποχωρήσει προικοδοτημένη, όπως προβλέπουν οι Οδικοί Χάρτες. Με αυτή την κίνηση η Ηγεσία θα παρουσιάσει ότι δήθεν επιλύει ένα ακόμα διαχρονικό πρόβλημα, αδυνατεί ωστόσο να κατανοήσει ότι θα προκαλέσει ένα μείζον σκάνδαλο το οποίο θα βρει τους πάντες απέναντί του (πλην Λακεδαιμονίων βεβαίως).
Τα δε, Μετοχικά Ταμεία των ΕΔ θα ακολουθήσουν την πορεία συρρίκνωσης και συγχώνευσης «εξ ανάγκης», διότι δεν θα μπορούν να συντηρηθούν. Υπενθυμίζουμε ότι ο έλεγχος βιωσιμότητάς τους με βάση τους Οδικούς Χάρτες προβλέπεται να γίνει μετά τον οικονομικό τους στραγγαλισμό, οπότε η Ηγεσία θα έρθει εκ νέου «να δώσει τη λύση στο πρόβλημα» (που η ίδια θα έχει δημιουργήσει).

Τι παρατηρούμε από τα παραπάνω; Ότι για το σύνολο της περιουσίας των ΕΔ υπάρχουν έξι ενδιαφερόμενα μέρη, αλλά κανένα εξ αυτών δεν είναι οι ΕΔ, οι οποίες αναφέρονται μόνο ως προς το τι θα δώσουν, υποχρεωτικά. Υπό το πνεύμα των προαναφερθέντων, προκύπτουν ιδιαίτερα σοβαρά ερωτήματα:Κάθε κληροδότημα αντιμετωπίζεται ad hoc, σε σχέση με τη βούληση του κληροδότη, η οποία είναι ισχυρότατος παράγοντας. Πως είναι δυνατόν να υφαρπαγούν για εκποίηση τα κληροδοτήματα, αλλά ταυτόχρονα να τηρηθεί η βούληση του κληροδότη; Ευελπιστούμε, με αυτή την μνεία να καθίσταται πρόδηλος ο λόγος για τον οποίον με το προηγούμενο έγγραφό μας ασχοληθήκαμε με την αντίστοιχη περίπτωση της δωρεάς του ευπατρίδη εφοπλιστή, Υποστρατήγου ε.τ. Ι.Τσούνη και τα περί αυτή θέματα διαφάνειας που εντοπίσαμε, διότι θεωρούμε αδιανόητο να γίνεται λόγος για δωρεές, δίχως να δημοσιοποιείται η βούληση εκάστου δωρητή.
Κάθε Ταμείο Διαχείρισης έχει διαφορετικό σκοπό εκ του ιδρυτικού του νόμου. Για παράδειγμα το Ταμείο Εθνικού Στόλου διοχετεύει τα έσοδα για την συντήρηση του Στόλου, κάτι που δεν έχουμε διαπιστώσει να αναφέρεται πουθενά. Συνεπώς το ζήτημα των διαφυγόντων εσόδων σε μια τέτοια περίπτωση δεν θα θίξει μόνο τα Μετοχικά Ταμεία, αλλά και τα στελέχη και τις ΕΔ. Με τι αντιστάθμισμα θα αντιμετωπιστεί το πρόβλημα που θα δημιουργηθεί; Μήπως στο πλαίσιο της απαλοιφής του προβλήματος έχουν ληφθεί υπόψιν οι «μικρότερες ΕΔ» που έχετε προαναγγείλει;
Σημειωτέον ότι τα κληροδοτήματα ανεπιφύλακτα (ως προς τη διαχείρισή τους) προστατεύονται από το άρθρο 109 του Συντάγματος. Διερωτόμαστε δημόσια, ποιο ακριβώς είναι το όριο πέραν του οποίου η τήρηση του Συντάγματος δεν θα θεωρείται πλέον «αγκύλωση» και «εμμονή» αλλά αυτονόητη;
Με πλήθος εγγράφων έχουμε φέρει στο φως (πολλά, όχι για πρώτη φορά και όχι πρώτοι) περιστατικά με σοβαρές ενδείξεις κακοδιαχείρισης, όχι απαραίτητα με παρεμβάσεις δικαστικών Αρχών (όπως για το ΜΤΣ), αλλά και για περιπτώσεις αδιαφάνειας που παραμένουν στο σκοτάδι. Οι εξελίξεις όλων των υποθέσεων αγνοούνται.
Ομοίως, έχουμε θίξει περιπτώσεις θέσπισης σκόπιμων δυσμενών μέτρων (πχ πρόσφατη παρέμβαση στο ΔΣ του ΝΙΜΤΣ και διορισμός πολίτη Διοικητή, μείωση ελαχίστης καταβολής από 5% σε 3% για τις μισθώσεις, κατάργηση ανταποδοτικής εισφοράς 1% κλπ), εν όψει νέου κύματος δυσμενών παρεμβάσεων προς τα Μετοχικά Ταμεία, τα στρατιωτικά νοσοκομεία κλπ.
Επίσης, έχουμε αναδείξει σοβαρές περιπτώσεις μη συμμορφώσεων με τις αναλογιστικές μελέτες και διατήρησης αδιανόητων διαδικασιών (όπως οι διοικητικές αποκαταστάσεις) εις πλήρη επίγνωση της Ηγεσίας, η οποία προφανώς δεν παρεμβαίνει σκοπίμως, όπως εξάλλου (δεν) έπραξε και στην περίπτωση των στρατιωτικών νοσοκομείων και του ΝΙΜΤΣ με τα νομοσχέδια του Υπουργείου Υγείας.

Κύριε Υπουργέ.

Προφανώς η «Ατζέντα 2030» εμπεριέχει τόσες πολλές παραμέτρους που ξεχάστηκε να συμπεριληφθεί η διαφάνεια, παρά το γεγονός ότι αποτελεί υποχρέωση. Ερωτήματα υπό άλλες συνθήκες θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μείζονος έκτασης σκάνδαλα αντιμετωπίζονται ως φυσιολογικές ή αναγκαίες εξελίξεις και μεταρρυθμίσεις. Η απουσία κρίσιμων λεπτομερειών ακόμα και σε επίπεδο «διαρροής» υποδηλώνει την προσπάθεια να δημιουργηθούν συνθήκες ευελιξίας. Κάθε έλεγχος θα αποφεύγεται θεσμικά, αφού η κύρια επιτροπή κατά τα 2/3 θα καλύπτεται από το νόμο περί ευθύνης Υπουργών και το άρθρο 86 του Συντάγματος. Πουθενά δεν αναφέρεται η ζημία που θα προκληθεί στις ΕΔ, τα Μετοχικά Ταμεία και τους διακιούχους.

Πίσω από τα πάντα δείχνει να βρίσκεται διαρκώς μια μεθόδευση επιμελώς συγκαλυμμένη. Ακόμα παραπίσω το μόνο που βλέπουμε είναι τα συμφέροντα τρίτων και όχι των ΕΔ και των στρατιωτικών. Εταιρίες επί εταιρειών και φορείς επί φορέων θα κληθούν να φέρουν εις πέρας ένα σχεδιασμό που δεν είναι καν τωρινός, απλά «τώρα» βρήκε νέες συνθήκες να επανέλθει. Λαμβανομένου υπόψιν ότι πλέον η αξιοποίηση της περιουσίας των ΕΔ υπό το «νέο καθεστώς» αποτελεί κοινό μυστικό, θεωρούμε ξεκάθαρο ότι η αδιαφάνεια έχει εκτοξευθεί σε δυσθεώρητα ύψη, που καθιστούν την προσπάθεια να φανεί ότι το ΥΠΕΘΑ «νοικοκυρεύεται» ως ένα ακόμα επικοινωνιακό τέχνασμα, για το οποίο προφανώς θα ισχύσει ότι μετά την απομάκρυνση από το ταμείο ουδέν λάθος αναγνωρίζεται. Το ΥΠΕΘΑ δεν κάνει τίποτα περισσότερο από το να προσπαθεί να προσαρμοστεί στις νέες, μειωμένων οικονομικών δυνατοτήτων, καταστάσεις.

Αντίστοιχα ισχύει και για το νομοσχέδιο για την υγειονομική περίθαλψη και τα νοσοκομεία που, υπενθυμίζουμε ότι, όταν τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, πιθανώς για πρώτη φορά στα χρονικά νομοσχέδιο δεν συνοδευόταν από ανάλυση συνεπειών ρύθμισης ώστε να φαίνεται η βούληση του νομοθέτη. Μόνο μετά την κατακραυγή δημοσιεύθηκε ετεροχρονισμένα. Δυστυχώς βρισκόμαστε εν όψει αδιανόητων δυσμενών εξελίξεων στις οποίες η ΠΟΕΣ έχει αποφασίσει να αντιταχθεί με κάθε νόμιμο τρόπο.
--

Πανελλαδική Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών - Π.Ο.Ε.Σ.

Νόμιμα αναγνωρισμένη συνδικαλιστική Ομοσπονδία με την υπ΄ αριθμ. 4/2019 απόφαση του Ειρηνοδικείου Λαυρίου.
Ηλεκτρονική διεύθυνση: www.poes.gr

Επικοινωνία:
Φειδίου 10, 10678, Αθήνα, 5ος όροφος
e-mail: info@poes.gr , τηλ. 2168004777


Πρόεδρος: Υποπλοίαρχος (Ε) Δημήτριος Μεθενίτης, τηλ.: 6957831045

Γεν. Γραμματέας: Συνταγματάρχης (ΜΧ) Διονύσιος Τσακαλάκης, τηλ.: 6944998221

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια