Ticker

6/recent/ticker-posts

728x90

Υπάρχει τελικά Ατζέντα 2030; Η ΠΟΕΣ το αμφισβητεί.




Επί σειρά μηνών η ΠΟΕΣ αναδεικνύει τα προβλήματα που έχουν ανακύψει σε σχέση με τις εξαγγελίες της περιβόητης "Ατζέντας 2030", η οποία δεν είναι τίποτα περισσότερο από την υλοποίηση των Οδικών Χαρτών που είχαν διαρρεύσει πριν από περίπου ένα έτος στο διαδίκτυο. Μετά από πολλές πιέσεις της, τελικώς σταδιακά έγιναν γνωστές κάποιες γενικές "κατευθύνσεις" της Ατζέντας, που εξακολουθούν να παραμένουν στο σκοτάδι ως προς τις λεπτομέρειες. Ωστόσο, ανατρέχοντας στο όχι μακρινό παρελθόν και για την ακρίβεια επί των ημερών των προκατόχων του ΥΕΘΑ και του Α/ΓΕΕΘΑ, υπενθυμίζει ότι το 2020 είχε ψηφιστεί νέα δομή ΕΔ με ορίζονται υλοποίησης 2020-2034. Το περιεχόμενο της ψηφισθείσας δομής δεν δείχνει να διαφέρει τόσο πολύ ως προς το περιεχόμενο, όσο ως προς την έκταση. Μια άλλη κύρια διαφορά σε σχέση με το 2020, όπως επισημαίνει η ΠΟΕΣ, είναι ακριβώς η απουσία ενημέρωσης και λεπτομερειών, κάτι που οφείλει να προβληματίσει. Σύμφωνα με την ΠΟΕΣ, εάν όλα αυτά συνδυαστούν με όσα συμβαίνουν στο σύνολο του Δημοσίου Τομέα (Υγεία, Παιδεία, Ασφάλιση, Εργασιακά κλπ), καταλήγει κανείς στο συμπέρασμα ότι παντού υπάρχει η ίδια "γραμμή" της εξοικονόμησης πόρων. Η διαφορά έγκειται στο γεγονός ότι στις ΕΔ έχει και όνομα: "Ατζέντα 2030". Μια ατζέντα όπου όπως έχει σχολιαστεί κατ' επανάληψη το μόνο που επιδιώκει είναι η μείωση του λειτουργικού κόστους του ΥΠΕΘΑ (συνολικά) με ταυτόχρονη εξεύρεση πόρων εκ των έσω, ενίοτε με ενέργειες που δεν υποδηλώνουν σε καμία περίπτωση οργανωμένο πλάνο και οφείλουν να εξηγηθούν (ενδεικτικό παράδειγμα: πόσο έχει κοστολογηθεί το σύνολο της ανέγερσης οικημάτων, πόσα θα είναι εν τέλει αυτά τα οικήματα και γιατί να απαιτείται η υφαρπαγή του συνόλου των περιουσιακών στοιχείων των ΕΔ όταν υποτίθεται ότι οι πόροι θα εξασφαλίζονταν από τα στρατόπεδα που κλείνουν).

Από όλα αυτά, που βρίσκονται σε πλήρη εναρμόνιση τόσο με όσα αναφέρει το οικονομικό ρεπορτάζ αλλά και οι επίσημοι οικονομικοί δείκτες περί τη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας, όσο και με τις αναφορές του ίδιου του Οικονομικού Επιτελείου όπου με τεχνοκρατικούς όρους κάνει λόγο για δυσχέρειες και ύφεση, η ΠΟΕΣ καταλήγει σε ένα μάλλον εύλογο συμπέρασμα: ότι δεν υφίσταται "Ατζέντα 2030" διότι δεν δείχνει να υφίσταται περιεχόμενο που να την υποστηρίζει. Εάν υφίσταται, κατ' αρχάς θα πρέπει να εξηγηθεί τι συνέβη και κατέρρευσε ο σχεδιασμός της νέας δομής ΕΔ που είχε ψηφιστεί το 2020 και από τον χρονικό ορίζοντα εφαρμογής της 15ετίας η Πολιτεία αναγκάστηκε να συρρικνώσει το χρονοδιάγραμμα σε 6ετία. Για το λόγο αυτό η ΠΟΕΣ ζητάει από τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας να αποκαλύψει το πλήρες περιεχόμενο της "Ατζέντας 2030" διότι μέχρι σήμερα παραμένουμε σε γενικές εξαγγελίες με μόνο κοινό σημείο ότι θίγουν συνολικά τα δικαιώματα του προσωπικού των ΕΔ.

Το έγγραφο της ΠΟΕΣ:


Κύριε Υπουργέ.

Από τον περασμένο Φεβρουάριο οπότε και διέρρευσαν για πρώτη φορά οι περιβόητοι «Οδικοί Χάρτες», έχουμε προβεί στην έκδοση πολλών εγγράφων όπου έχουμε αποκαλύψει και σχολιάσει πολλά από τα κακώς κείμενα που αυτοί εμπεριέχουν. Επί σειρά μηνών, ωστόσο, παρατηρούμε ένα επαναλαμβανόμενο «παιχνίδι»: διαψεύσεις επί διαψεύσεων που διαρκώς διαψεύδονται από τις ενέργειες του ίδιου του Υπουργείου, υποσχέσεις, εξαγγελίες, προαναγγελίες, κυρίως όμως μια συνεχής προσπάθεια να παρουσιαστεί κάτι συγκεκριμένο, δίχως ποτέ να παρουσιάζεται. Ή μάλλον, αν θέλουμε να είμαστε απόλυτα ακριβείς, να αποφεύγεται να παρουσιαστεί. Αυτό είναι κάτι που μας έχει κινήσει έντονα τη συνδικαλιστική περιέργεια.

Σε πρόσφατη απάντησή σας σε ερώτηση κοινοβουλευτικού ελέγχου επαναλάβατε ότι με το κλείσιμο όλων των στρατοπέδων που έχετε εξαγγείλει (δηλαδή περί των 400) «το ποσό που αναμένεται να εξοικονομηθεί σε βάθος δεκαετίας κυμαίνεται στην κλίμακα των 1,7 δισ. ευρώ». Αυτό «μεταφράζεται» σε 170 εκ. ευρώ ετησίως, προφανώς ως «καθαρό όφελος», ήτοι κατόπιν συμψηφισμού με τις αναγκαίες αποζημιώσεις μετακινήσεων του προσωπικού, τα έξοδα μεταστάθμευσης των Μονάδων, τις εργασίες συντήρησης στο πλαίσιο συγχωνεύσεων κλπ. Με βάση το φετινό προϋπολογισμό του ΥΠΕΘΑ (6,13 δις. ευρώ) και εφόσον αυτός παραμείνει, δυνητικά, αμετάβλητος τα επόμενα 10 χρόνια, το προσδοκώμενο ετήσιο ποσόν εξοικονόμησης ανέρχεται στο 2,77% του ετησίου προϋπολογισμού.

Βεβαίως, ως έχουμε τεκμηριώσει και πλέον ουδείς το αμφισβητεί (πλην ίσως των εργοδοτικών συνδικαλιστικών κύκλων που στεγάζονται με θαλπωρή και αφωνία εντός του Στρατιωτικού σας Γραφείου), περαιτέρω εξοικονόμηση θα επιτευχθεί και μέσω άλλων ενεργειών: μισθολογική συμπίεση μέσω του Σώματος Υπαξιωματικών, απολύσεις προσωπικού στο πλαίσιο της ευρύτερης συρρίκνωσης, συγχωνεύσεις και δημιουργία εσόδων από ιδιωτικές πηγές στα στρατιωτικά νοσοκομεία, ενοποίηση Μετοχικών Ταμείων κλπ. Θα προσθέταμε σε αυτό το σημείο και τη δρομολογούμενη υφαρπαγή των περιουσιακών τους στοιχείων, όμως με το (στ) έγγραφό μας αποδείξαμε ότι ο πραγματικός σκοπός του ΥΠΕΘΑ δεν είναι η αξιοποίηση των εν λόγω περιουσιακών στοιχείων υπέρ του προσωπικού και των ΕΔ, αλλά η (ακόμα και δωρεάν) εκποίησή τους προς όφελος των δανειστών μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, διότι όπως σχολιάζεται και σε πλήθος άρθρων το Οικονομικό Επιτελείο απέτυχε να εκπληρώσει τους στόχους για τους οποίους είχε δεσμευθεί, με αποτέλεσμα να ψάχνει εναγωνίως για χρήματα.

Στο, κατά τα λοιπά, αισιόδοξο όραμά σας ως προς την Ατζέντα 2030 έχουμε εντοπίσει ένα σοβαρό πρόβλημα: την πλήρη απουσία λεπτομερειών. Επί σειρά μηνών η Ομοσπονδία μας ανέλυε λεπτομερώς τα περιεχόμενα των «Οδικών Χαρτών». Κατεβλήθησαν πολλές προσπάθειες να διαψευστούμε αλλά τα αποτελέσματα ήταν τα ακριβώς αντίθετα: σας αναγκάσαμε να αναφέρετε για πρώτη φορά την ύπαρξη της «Ατζέντας 2030», έστω άνευ περαιτέρω αναφορών. Ωστόσο αυτό δεν ήταν αρκετό.

Συνεχίσαμε να ασκούμε πιέσεις προβαίνοντας σε προφανείς συσχετισμούς ανάμεσα στην Ατζέντα 2030 και τους «Οδικούς Χάρτες». Παρά τις επαναλαμβανόμενες επίσημες (και εργοδοτικές) διαψεύσεις, πρώτα δημοσιεύθηκαν σε (άσχετη με το θέμα) παρουσίαση (για την ενίσχυση των Σχολών) υπό μορφή “bullets” κάποια από το υποτιθέμενο περιεχόμενό της. Εν τέλει αναγκαστήκατε, στο Ροταριανό Όμιλο, να προβείτε σε ένα σύντομο σχολιασμό, όχι όμως ως προς το περιεχόμενο, αλλά μόνο ως προς το επιθυμητό αποτέλεσμα που ΘΑ προκύψει από την υλοποίηση της «Ατζέντας 2030». Ο σχολιασμός σας δύναται να συμπυκνωθεί στο πνεύμα «εμπιστευθείτε με και θα έχουμε τις ισχυρότερες ΕΔ σε λίγα χρόνια».

Σε αυτό το σημείο οφείλουμε να θέσουμε μια άνω τελεία. Ανατρέχοντας στο αρχείο της Βουλής διαπιστώνουμε ότι την 23η Σεπτεμβρίου του 2020 ψηφίστηκε η «νέα δομή ΕΔ», με ορίζοντα υλοποίησης 2020-2034 (και μάλιστα με αυξημένη πλειοψηφία). Μάλιστα μας προξένησε ιδιαίτερη εντύπωση μια δήλωση που βρήκαμε στο διαδίκτυο, η οποία σε θριαμβευτικό κλίμα, εφάμιλλο αυτού που καλλιεργείται σήμερα, ότι «Αν θέλουμε οι Ένοπλες Δυνάμεις να είναι αξιόμαχες, ανταγωνιστικές και ικανές να αντιμετωπίσουν την πάγια εξ Ανατολών απειλή τότε θα πρέπει να προχωρήσουμε στην απαραίτητη ενίσχυσή τους με νέα οπλικά συστήματα και εκσυγχρονισμό των παλαιών – κόστους άνω των 60 δισεκατομμυρίων ευρώ σε βάθος 15ετίας με αναγκαστική αύξηση των αμυντικών δαπανών – να πάμε σε διακλαδικό μοντέλο λειτουργίας των Ειδικών Δυνάμεων με camp νατοϊκών προδιαγραφών και να εξοικονομήσουμε πόρους και προσωπικό καταργώντας αχρείαστες μονάδες. Πρόκειται για τη «νέα δομή διοίκησης και δυνάμεων των Ενόπλων Δυνάμεων 2020-2034» για την οποία ενημέρωσαν αναλυτικά και εκτενώς προχθές τη Βουλή ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νικόλαος Παναγιωτόπουλος και ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος.» (in.gr, «Σχέδιο 15ετίας για τις Ένοπλες Δυνάμεις – Η νέα δομή που ετοιμάζεται (25/9/2020)». Υπενθυμίζουμε ότι λιγότερο από ένα χρόνο πριν δινόταν μεγάλη μάχη από την ΠΟΕΣ και αστικά σωματεία κατά του Σώματος Υπαξιωματικών.

Προφανώς και πρόκειται για εντυπωσιακή διαπίστωση το γεγονός ότι μεγάλο μέρος των δηλώσεων του προκατόχου σας (και του τότε Α/ΓΕΕΘΑ, βεβαίως) έχουν κοινό τόπο με το όραμα της «Ατζέντας 2030», η οποία παρουσιάζεται ως κάτι νέο και διαφορετικό: «νέες αξιόμαχες ΕΔ», «διακλαδικό μοντέλο λειτουργίας», «κατάργηση αχρείαστων μονάδων», «νέα δομή Διοίκησης», «Σώμα Υπαξιωματικών» καθώς και «ανακατανομή του προσωπικού ώστε οι Σχηματισμοί πρώτης γραμμής του ΕΣ να αυξήσουν τη δύναμη προσωπικού» κλπ.

Από τα παραπάνω προκύπτουν πάρα πολύ σοβαρές, αν όχι ανησυχητικές, παρατηρήσεις:Προφανώς η κυριότερη είναι, τι ακριβώς επιδεινώθηκε/άλλαξε μέσα σε μόλις 3 χρόνια (τέλη 2020 – αρχές 2024) οπότε και ο εν λόγω χρονικός σχεδιασμός, προφανώς, κατέρρευσε, με αποτέλεσμα να προκύψει κατεπείγουσα ανάγκη για νέο χρονοδιάγραμμα με ορίζοντα υλοποίησης δραματικά συρρικνωμένο, από το 2024 έως το 2030 (δηλαδή με συρρίκνωση από την 15ετία στην 6ετία) και περίπου το ίδιο, αν και πιο εκτεταμένο περιεχόμενο;
Μία δεύτερη, ενώ ήδη από το 2020 υπήρχε σχεδιασμός για κλείσιμο μονάδων και μεταθέσεις προσωπικού προς τα σύνορα, για ποιον λόγο το εμπλεκόμενο προσωπικό δεν ενημερώθηκε ποτέ και φτάσαμε σε σημείο στα μέσα Δεκέμβρη, εν μέσω εορταστικής περιόδου, να δίνεται εντολή για λουκέτα ως τα τέλη του έτους, με όσα αυτό συνεπάγεται για τα στελέχη και τις οικογένειές τους;
Επίσης, πως είναι δυνατόν η όλη «κινητοποίηση» που προκαλεί η Ατζέντα να εξοικονομεί ποσόν μόλις 170 εκ. ετησίως και αυτό να παρουσιάζεται ως θριαμβολογία, εν μέσω μιας εποχής υποτιθέμενου οικονομικού θριάμβου, ως μας διαβεβαιώνει διαρκώς το Οικονομικό Επιτελείο και η Κυβέρνηση και ενώ την ίδια στιγμή διέρρευσε σχέδιο νόμου που προβλέπει τη δωρεάν εκχώρηση των περιουσιακών στοιχείων των ΕΔ στο ΤΑΙΠΕΔ ή οιονδήποτε άλλο φορέα;
Τελικώς τα υπό ανέγερση οικήματα θα κοστίσουν πόσο ακριβώς; Και γιατί τα χρήματα δεν επαρκούν από την αξιοποίηση των «πρώην» στρατοπέδων και θα απαιτηθούν και τα περιουσιακά στοιχεία των ΕΔ; Διότι αναλόγως με τις περιστάσεις κάθε δήλωσης, πληροφορούμαστε και διαφορετικά.

Κύριε Υπουργέ.

Καθ’ όλο το διάστημα που ανατρέχαμε στους «Οδικούς Χάρτες» το μόνο που διαπιστώναμε (ιδίως σε σχέση με τις εξελίξεις) ήταν αντιφάσεις, πολλές από τις οποίες σταδιακά επιβεβαιώνονται με όσα «διαρρέουν» ή έρχονται προς ψήφιση. Ενδεικτικά αναφέρουμε μερικές εξ αυτών:Αναφέρετε ότι ο λόγος της «αξιοποίησης» της περιουσίας των Ταμείων Διαχείρισής είναι για να επιλύσετε το οικιστικό πρόβλημα. Ωστόσο, όπως αποδείξαμε πέραν πάσης αμφιβολίας, αυτό είναι αδύνατον να ισχύει. Με έναν αριθμό περί τα 650 διαμερίσματα / οικήματα ανά την επικράτεια (επί συνόλου 750, αφού το 10-15% προορίζεται για τρίτους) δεν μπορεί να επιλυθεί κανένα οικιστικό πρόβλημα, ούτε το κόστος αιτιολογεί την υφαρπαγή του συνόλου της περιουσίας των ΕΔ.
Διατρανώσατε μέσα από πρόσφατη τροπολογία ότι επιλύσατε το πρόβλημα των ηλικιακών ορίων των ΕΠΟΠ. Ουδέν πρόβλημα επιλύθηκε και αυτό θα αποδειχθεί σε (πιθανώς σύντομο) μελλοντικό χρόνο, οπότε και θα αρχίσουν να αντιδρούν συντονισμένα οι ΕΠΟΠ που επιθυμούσαν να αποχωρήσουν με βάση τα ηλικιακά όρια, τα οποία δεν ρυθμίστηκαν. Παράλληλα ο ΥΦΕΘΑ δεν έχει ανακαλέσει τη δήλωσή του για επιλεκτική παραμονή ΕΠΟΠ, ενώ οι «Οδικοί Χάρτες» προβλέπουν τη δημιουργία Σώματος ΕΠΟΠ, για το οποίο δεν υπάρχει η παραμικρή μνεία.
Την ίδια στιγμή επιβεβαιώσατε εκ νέου τη δημιουργία Σώματος Υπαξιωματικών για τους ΑΣΣΥ. Άραγε δεν είναι Υπαξιωματικοί οι ΕΠΟΠ; Πως είναι δυνατόν, ωστόσο, να συνυπάρχουν Υπαξιωματικοί δύο ταχυτήτων με ακριβώς ίδια εξέλιξη σε ένα Σώμα από κατάταξη και ένα Σώμα από πανελλαδικές εξετάσεις, όταν ο υποτιθέμενος σκοπός σας είναι η εξάλειψη των πολλών «ταχυτήτων»;
Πρόσφατα κοινοποιήθηκαν στατιστικά περί τους αριθμούς Ανωτάτων σε σχέση με τις αμερικανικές ΕΔ ως δήθεν αναγκαιότητα συρρίκνωσής τους, όταν λίγους μήνες πριν είχατε αυξήσει τις εν λόγω θέσεις. Παρά ταύτα το σύνολο της επιχειρηματολογίας σας δέχθηκε οξύτατη κριτική και κατερρίφθη ως εσφαλμένο με συντριπτικά επιχειρήματα από ε.α. Ανώτατους Αξιωματικούς. Θα τροποποιήσετε το σχεδιασμό σας ή θα εμμείνετε στο λάθος;
Την ίδια στιγμή διαρκώς αποφεύγετε να αναφερθείτε και στις μέριμνες και την περαιτέρω σύγκριση όταν αυτή δεν εξυπηρετεί τους σκοπούς του Υπουργείου, όπως για παράδειγμα για τις παροχές, τους μισθούς και τα προνόμια που απολαμβάνουν τα στελέχη των αμερικανικών ΕΔ. Μόλις προσφάτως διακινήθηκε ιδιαίτερα τεκμηριωμένο άρθρο στον έγκριτο ιστότοπο άμυνας Defence Point με τίτλο «Ταξίαρχος στην Ελλάδα ή δεκανέας στις ΗΠΑ κ. ΥΕΘΑ; Ιδού τα στοιχεία». Η «σύγκλιση» ανάμεσα στους δύο διαφορετικούς «κόσμους» θα συμπεριλάβει και τις αποζημιώσεις;
Παράλληλα, βεβαίως, έχετε κάνει λόγο για φινλανδικό μοντέλο, ως εξάλλου μνημονεύεται και στους «Οδικούς Χάρτες». Ωστόσο, ανατρέχοντας σε έγκυρες πηγές του διαδικτύου διαπιστώνουμε ότι το φινλανδικό μοντέλο βασίζεται σε 16.000 μόνιμους στρατιωτικούς από σύνολο 180.000 σε περίπτωση πολέμου. Αυτό αντιστοιχεί περίπου στο 9% από το σύνολο των στρατευμάτων. Άραγε για ποιον λόγο αποφεύγετε να ενημερώσετε επίσημα ποιο θα είναι το «ταβάνι» των εν ενεργεία στελεχών των ΕΔ κατόπιν της επιδιωκόμενης συρρίκνωσης που θα φέρει η «Ατζέντα 2030»; Και εν πάση περιπτώσει, ο αριθμός αυτός θα συμβαδίζει ταυτόχρονα και με τα δεδομένα των αμερικανικών ΕΔ; Γνωρίζετε για παράδειγμα, πόσο πλήρωμα φέρει ένα Αεροπλανοφόρο ή μήπως αυτό δεν λογίζεται ως «μονάδα» με τα ελληνικά δεδομένα; Διότι πρέπει επιτέλους να αντιληφθούμε προς ποια από τις δύο κατευθύνσεις θα κινηθούμε.
Παρατηρείται μια συνεχής, πλην επιταχυνόμενη μετακύληση αρμοδιοτήτων προς το ΓΕΕΘΑ: μεταθέσεις, κοινά σώματα, αύξηση υποχρεώσεων κλπ. Μήπως στο πλαίσιο των «συγχωνεύσεων» και των συρρικνώσεων κάτι αντίστοιχο θα γίνει και με τα Γενικά Επιτελεία;
Προσφάτως πληροφορηθήκαμε από αρθρογραφία του έγκριτου ιστοτόπου Onalert για την ανάγκη μεταστροφής σε «ναυπήγηση εθνικού πλοίου». Εικάζουμε ότι είναι κάτι που θα αναλάβει το ΕΛΚΑΚ. Ωστόσο, η ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια έγκειται στο γεγονός ότι «Στο παρελθόν, η Σχολή Ναυτικών Δοκίμων και συγκεκριμένα ο Τομέας Ναυπηγικής και Ναυτικής Μηχανολογίας είχε προχωρήσει στον σχεδιασμό πλοίου για τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού. Στόχος είναι η επαναφορά μιας νέας ανάλογης κίνησης προσαρμοσμένης στις ανάγκες του Στόλου, έπειτα και από τα επιχειρησιακά διδάγματα των τελευταίων ετών.». Έχει τέτοιους τομείς η ΣΝΔ; Μέχρι σήμερα γνωρίζαμε μόνο για Μαχίμους και Μηχανικούς. Μήπως προετοιμάζεται η πρώτη ανάθεση εργασιών του ΕΛΚΑΚ σε υπαλλήλους σπουδαστές της ΣΝΔ στο πλαίσιο των «δωρεάν» υπηρεσιών που θεσμοθέτησε ο ν.5100/2024, ακριβώς όπως είχαμε προβλέψει στο σχετικό σχολιασμό μας;
Επιχειρείτε την επιβολή ιδιωτικοποίησης σε όλους τους τομείς, δίχως να αναφέρεστε ποτέ στα κενά που θα δημιουργηθούν ακόμα και σε επιχειρησιακό επίπεδο (για παράδειγμα ως προς την Υποστήριξη και τη συντήρηση). Για τις επιπτώσεις στα στελέχη ούτε λόγος να γίνεται. Στο πλαίσιο της εξοικονόμησης που αναφέρατε με αφορμή τα περίπου 400 στρατόπεδα που θα βάλουν λουκέτο, μπορείτε να μας πείτε ποιο θα είναι το αντίστοιχο αποτύπωμα («όφελος») που θα προκύψει από τα υπόλοιπα μέτρα των «Οδικών Χαρτών»; Ή μήπως στο πνεύμα της «εξοικονόμησης» θα δούμε και άλλα δράματα τύπου Δράμας, ως προς τη διαμονή και εργασία των στελεχών, όπως αποκαλύφθηκε στον έγκριτο ιστότοπο militaire;
Προκειμένου να μην θεωρηθεί ότι μόνο εμείς προβαίνουμε σε τέτοια συμπεράσματα, θα επικαλεστούμε πρόσφατη δημοσίευση ανάρτησης ε,.α. Ανωτάτου Αξιωματικού (ο οποίος ωστόσο δεν κατονομάζεται) μέσω του έγκριτου ιστοτόπου armyvoice, στην οποίαν μεταξύ άλλων αποτυπώνεται και η εξής θέση: «Είναι αξιοκατάκριτο το ότι ο Υπουργός και ο Υφυπουργός του, βυσσοδομούν κατά των Αξιωματικών και με παραμορφωτικά γυαλιά βλέπουν ένα μέλλον εικονικής πραγματικότητος για τις ΕΔ , που δεν έχει καμία σχέση με σύγχρονες και ισχυρές ΕΔ. […] Αντί να ασχοληθούν με τα ουσιαστικά προβλήματα και να τα επιλύσουμε ασχολούμεθα με ζαρζαβατικά. […] Δεν παραλείπω να αναφέρω την δήθεν αξιοποίηση της περιουσίας των ΕΔ (ακίνητη /Στρατόπεδα που θα εγκαταλειφθούν) , που πολλοί βλέπουν ξεπούλημα και ιδιωτικοποιήσεις.»

Κύριε Υπουργέ.

Όσο κι αν επιχειρήσαμε να εντοπίσουμε το αποτύπωμα που θα αφήσουν οι εξαγγελίες σας στις νέες ΕΔ, δηλώνουμε δημόσια ότι, δυστυχώς, δεν έχουμε πειστεί καν για την ύπαρξη της Ατζέντας 2030. Θεωρούμε ότι το μόνο που υπάρχει είναι ένας τίτλος που διαρκώς διαφημίζεται συνοδευόμενος από αόριστες εξαγγελίες τύπου “bullets” που δεν δείχνουν να βασίζονται σε καμία μελέτη. Προς τούτη την ερμηνεία συνηγορεί και η απουσία κάθε είδησης αναφορικά με συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ, ή ενημέρωση της Βουλής, όπως πρόσφατα επιβεβαιώθηκε από ερώτημα κοινοβουλευτικού ελέγχου που κατατέθηκε από βουλευτές της Νέας Αριστεράς

Τους προηγούμενους μήνες υπήρξαν δημόσιες τοποθετήσεις σας ή ανά περίπτωση αρθρογραφίες που έκαναν λόγο για ακριβή ποσοστά στελέχωσης, για προβλήματα σε συγκεκριμένες περιοχές, για λουκέτα σε συγκεκριμένες περιοχές κλπ. Ακόμα παλαιότερα, πάλι επί των ημερών σας, δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα της Βουλής σε απάντηση κοινοβουλευτικού ελέγχου ο πλήρης εξοπλιστικός προγραμματισμός. Ως εκ τούτου θεωρούμε ότι δεν μπορεί να υπάρξει επίκληση του απορρήτου ως προς τα «απόνερα» που θα δημιουργήσει η δημοσιοποίησης του περιεχομένου της «Ατζέντας 2030». Βεβαίως, προϋπόθεση για να υπάρξουν απόνερα είναι να υπάρχει και περιεχόμενο. Πλέον, έχουμε βάσιμους λόγους να αμφισβητούμε την ύπαρξή αυτού του περιεχομένου.

Πλέον, θεωρούμε ξεκάθαρο ότι η εξαγγελία της «Ατζέντα 2030» είναι απλώς μια δημόσια τοποθέτηση που αποσκοπεί στην αιτιολόγηση της «αναγκαιότητας» για ανάληψη ενεργειών, καλλωπίζοντας παράλληλα την πραγματικότητα, προκειμένου να επιτύχει την περαιτέρω μείωση του «Κράτους» λόγω της υποχρέωσης για μείωση του υπέρογκου δημοσίου χρέους, όπως δεσμευθήκαμε ως χώρα τον Μάρτιο του 2024 στο πλαίσιο του νέου, επικαιροποιημένου Συμφώνου Σταθερότητας. Ο σχεδιασμός αυτός εξελίχθηκε, ωστόσο, σε ενέργειες πανικού, διότι βασιζόταν σε σπασμωδικές ενέργειες τύπου ΕΛΚΑΚ ή ΝΙΜΤΣ.

Είναι εμφανές ότι ο νομοθέτης απλώς εκμεταλλεύεται τη δυνατότητά του να νομοθετεί με βραχυπρόθεσμο (ή έστω μεσοπρόθεσμο) περιορισμένου αντικειμένου ορίζοντα (μείωση δημοσιονομικών δαπανών), δίχως να απασχολείται για την επίδραση των ενεργειών του πάνω στους πολίτες (εν προκειμένω στους στρατιωτικούς εν μέσω άλλων), ή ακόμα και σε επίπεδο διαφάνειας. Είμαστε συνηθισμένοι στο πολιτικό τέχνασμα ότι «εγώ ήθελα, προσπάθησα, αλλά δεν με άφησαν να το συνεχίσω», συνδυαστικά με την «παραληφθείσα καμένη γη». Επαναλαμβάνεται επί δεκαετίες αυτό το αφήγημα.

Προκειμένου να μην θεωρηθεί ότι κινδυνολογούμε ή λαϊκίζουμε, παραπέμπουμε στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών (https://minfin.gov.gr/mesoprothesmo-2025-2028-dimosionomiki-statherotita-me-meiosi-tou-chreous-anaptyxi-afxisi-eisodimaton/), όπου σε ανακοίνωση με τίτλο «Μεσοπρόθεσμο 2025-2028: Δημοσιονομική σταθερότητα με μείωση του χρέους, ανάπτυξη, αύξηση εισοδημάτων» (30/9/24), μεταξύ άλλων αναφέρονται τα εξής (οι επισημάνσεις, δικές μας): «Το Μεσοπρόθεσμο αναμορφώνει το Σύμφωνο Σταθερότητας. Είναι ένας μηχανισμός που ισχύει σε όλα τα κράτη – μέλη της ΕΕ προκειμένου να ελέγχονται τα ελλείμματα και το δημόσιο χρέος. Ο νέος μηχανισμός που συμφωνήθηκε το Δεκέμβριο του 2023 σταθερά επιδιώκει τον έλεγχο των ελλειμμάτων και του χρέους, εισάγοντας μια νέα μέθοδο, που είναι ο κανόνας του ορίου δαπανών: με βάση την ανάλυση της βιωσιμότητας του χρέους, τα χαρακτηριστικά και τις αντοχές κάθε οικονομίας ξεχωριστά, δίνεται η δυνατότητα συγκεκριμένου ποσοστού αύξησης των δαπανών ώστε να μην επαναληφθούν στο μέλλον φαινόμενα κατάρρευσης οικονομιών όπως αυτά που ζήσαμε στην Ελλάδα την προηγούμενη δεκαετία. Ο κανόνας αυτός οδηγεί σε αντικυκλική πολιτική, καθώς παρέχει τη δυνατότητα διατήρησης του ετήσιου ρυθμού αύξησης των δαπανών τόσο σε περιόδους ανάκαμψης, όσο και σε περιόδους επιβράδυνσης.»

Η ανωτέρω ανακοίνωση, όσο κι αν επιχείρησε να καλλωπίσει την ιδιαίτερα σκληρή από πλευράς λήψης μέτρων που έχουμε δεσμευθεί για το διάστημα 2025-28 με κατά βάση ακατανόητους όρους (πχ αντικυκλικλή πολιτική, επιβράδυνση δηλαδή ύφεση κλπ), κάτι που ευτυχώς αποφεύγει η πολύ πιο εύπεπτη συνολική αρθρογραφία, δεν μπόρεσε να αποκρύψει την πραγματικότητα που ήδη βιώνουμε και έχουμε σχολιάσει σε προηγούμενα έγγραφά μας: το ταμείον είναι μείον, οι ευρωπαϊκοί θεσμοί το γνωρίζουν, το πρόβλημα είναι γενικευμένο και στο πλαίσιο της ημέτερης δημοσιονομικής «επιβράδυνσης» (δηλαδή της αδυναμίας διατήρησης του Δημοσίου με την υφιστάμενη έκτασή του), οφείλουμε ως Κράτος να αναλάβουμε νέες, αιματηρές ενέργειες εις βάρος ακόμα και μείζονων ανθρωπίνων και συνταγματικά κατοχυρωμένων δικαιωμάτων. Όπως, δηλαδή, προβλέπουν οι «Οδικοί Χάρτες» και βιώνουμε ήδη εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα, και όχι μόνο στις ΕΔ.

Εν ολίγοις, απλώς υφαρπάζετε με νόμιμο τρόπο (νομοθετώντας) την περιουσία των στελεχών, τις εισφορές τους, τα δικαιώματά τους, παρεμβαίνετε στο εισόδημά και τις ζωές τους με τον χειρότερο δυνατό τρόπο, όχι επειδή έτσι προκύπτει από κάποιον σχεδιασμό, αλλά επειδή δεν υπάρχει πλέον άλλη λύση, όπου αν παρατηρήσουμε προσεκτικά θα διαπιστώσουμε ότι αντίστοιχες «ατζέντες» εφαρμόζονται παντού (παιδεία, Υγεία, Ασφάλιση κλπ). Προκειμένου να τεκμηριώσουμε αυτό το συμπέρασμά μας, δεσμευόμαστε ότι προσεχώς θα προβούμε σε νέες, αδιανόητες αποκαλύψεις προς την ίδια κατεύθυνση, οι οποίες θα εξηγούν «πολλά» και θα λύσουν πολλές απορίες, με αφορμή τα πρόσφατα γεγονότα με το επιπλέον μέρισμα.

Κατόπιν των ανωτέρω επειδή θεωρούμε ότι το μόνο που πραγματικά υφίσταται είναι ο σχεδιασμός των «Οδικών Χαρτών» με μόνο σκοπό τη μείωση της οικονομικής επιβάρυνσης που «προκαλεί» το ΥΠΕΘΑ στα δημοσιονομικά της χώρας μας, σας καλούμε να μας διαψεύσετε και να γνωστοποιήσετε τον πλήρη σχεδιασμό που να αποδεικνύει την ύπαρξης της «Ατζέντας 2030», καθώς και τον ακριβή τρόπο με τον οποίον η χώρα μας θα αποκτήσει τις ισχυρότερες ΕΔ στην ιστορία της τις οποίες υποσχεθήκατε. Εφόσον βρισκόμαστε στη φάση, έστω της «διαρροής» σχεδίων νόμου, απαιτείται η ενημέρωση πριν αυτά έρθουν σε δημόσια διαβούλευση και όχι να διαπιστώνουμε φαινόμενα τύπου ΝΙΜΤΣ.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια